Bra att tänka på - mönsterdjup

Håll koll på mönsterdjupet. I däckens slitbana finns ett mönster som gör att däcket får bättre grepp när det är blött på vägbanan. Mönstret kan se olika ut på olika typer av däck. Olika krav på minsta lagligt mönsterdjup finns på sommaren och på vintern.

Mönsterdjup vid sommarväglag

Däck ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6 mm i däckets huvudmönster. Tänk på att mönsterdjupet bör vara minst 3 mm för att ge bra friktion vid fuktig vägbana.

Alltid bästa greppet bak

De däck som har det största mönsterdjupet eller bedöms ha det bästa väggreppet bör vara monterade bak på fordonet för att minska risken för sladd vid bromsning och i svängar. Detta gäller både fram- och bakhjulsdrivna bilar.

Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Detta gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

Mät i huvudmönstret

Mät mönsterdjupet på det mest slitna stället i däckets huvudmönster. Se upp så att du inte mäter där det finns en slitagevarnare, som är en liten upphöjning i huvudmönstret på 1,6 mm på personbilsdäck och 1,0 mm på MC-däck. Det finns speciella mätstickor man kan använda, men man kan också mäta med en tumstock.

Däcket får vara mer slitet än minsta tillåtna mönsterdjup på däckets skuldror, så länge däckets armering inte är blottad (mönsterdjupskrav gäller i de mittersta 75 procenten av slitbanan).