Sjuhärads bilförare porträtteras med AI-teknik i ny kampanj från Borås Bil gruppen

Med snart 90 år som bilhandlare i Sjuhäradsbygden vet Borås Bil gruppen det mesta om de olika bilförarna i regionen. Men hur ser de ut? Tillsammans med varumärkesbyrån IPM har bolaget under konceptet ”Hur du än kör” låtit AI göra egna tolkningar av bygdens bilägartyper – med en twist.

När Borås Bil gruppen lanserar höstens stora varumärkeskampanj står, som alltid, bilförarna i Sjuhärad i fokus. Med snart 90 år i branschen har bolaget massor av data och erfarenhet om bygdens bilägare och deras preferenser, egenheter och drömmar. Så hur kan den kunskapen användas för arbetet framåt. I arbetet med kampanjen har bolaget därför tagit hjälp av AI för att illustrera budskapet. Med en liten twist.

– Vi vill skapa igenkänning och väcka intresse kring vilka vi är och visa att vi, trots snart 90 år på nacken, är en billeverantör för framtiden. Genom att testa nya tekniker och våga ta ut svängarna lite vill jag också tro att vi når nya målgrupper med den här kampanjen. Men trots AI-bilder i blickfånget går huvudbudskapet inte att ta miste på – det är en hyllning till dem som betyder mest för oss och en signal om att vi finns där, oavsett vem du är eller hur du kör, säger Tobias Guldstrand, marknadschef på Borås Bil gruppen.

Konceptet för kampanjen har utvecklats av varumärkesbyrån IPM i Ulricehamn.

– Vi fick uppdraget att ta Borås Bil gruppens kommunikation in i framtiden och samtidigt medvetandegöra det breda utbud man haft för alla Sjuhärads bilägare i snart 90 år nu. Då kändes AI klockrent som en kontrast mot det trygga och välkända, berättar Anton Sörlin, digital strateg på IPM Brand & Communication.

Under parollen ”Hur du än kör” har arbetsgruppen låtit AI tolka välkända bilägartyper som – den fåfänge, den ekonomiske och djurägaren – med en stor dos humor och glimten i ögat. Modellerna är helt skapade i AI-verktyget Midjourney, vars inbyggda tolkningsförmåga och ibland ofrivilliga humor är en central del i kampanjen.

– Ett tecken på att vi hittat rätt var ändå att bilderna som genererades i flera fall liknade personer vi själva kände och som verkligen matchade på profilen vi ville illustrera. I vissa fall så till den grad att vi var tvungna att lägga dem åt sidan, berättar Tobias Guldstrand.

Men bara för att bilderna är AI-genererade betyder det inte att det har varit vare sig enkelt eller smärtfritt att ta fram bilder till kampanjen – allt hänger på ”prompten”, förklarar Carol Englund, Creative Lead på IPM Brand & Communication.

Dagens AI-verktyg är fantastiska. Men de är också opålitliga och fördomsfulla. Oavsett hur väl vi instruerar – eller ”promtar” som man säger – är det långt ifrån säkert att vi får det resultat vi letar efter. Därför bestämde vi oss tidigt för att humor och ett visst mått av självdistans måste vara ett centralt inslag i kampanjen, vilket passar väl med Borås Bil gruppen som använt humor som ett framgångsrikt inslag i kommunikationen med kunderna de senaste åren.

Den första delen av reklamkampanjen med konceptet ”Hur du än kör” kommer att synas under november (5 november) i Ulricehamns Tidning och Borås Tidning, både i tryckt och digital form.


Kontaktinformation
Borås Bil gruppen
Tobias Guldstrand, Marknadschef
033-15 16 37
tobias.guldstrand@borasbil.se

IPM Brand & Communication
Anton Sörlin, Digital strateg
0761-88 06 21
anton@ipmulricehamn.se

Mer information

Midjourney
Midjourney är ett generativt artificiellt intelligensprogram och tjänst skapat av det San Francisco-baserade oberoende forskningslabbet Midjourney, Inc. Midjourney genererar bilder från naturliga språkbeskrivningar, kallade ”prompt”, likt textbaserade ChatGPT.

Prompt
En "prompt" är en skriftlig uppmaning eller beskrivning som används för att ge riktning eller instruktion till en AI. Den fungerar som input för att generera specifikt önskat innehåll, såsom bilder eller text.