)
Mathias Mårtensson, Pelle Torstensson, Perla Abdulahad och Per Stangel hjälper dig att hitta rätt elbil hos Borås Bil gruppen.
Att köra elbil – enklare (och billigare) än många tror
21 augusti 2025 10:00
Fler vill ställa om och köra elbil – men många har frågor. Borås Bil gruppen märker en snabb tillväxt, men också en viss osäkerhet kring laddning, batterier och kostnader. Här rätas de vanligaste frågetecknen ut.
Elbilarna tar plats på allt fler uppfarter, inte minst i takt med att utbudet växer. I dag finns modeller i nästan alla storleksklasser – från smidiga småbilar till eldrivna SUV:ar och rymliga tjänstebilar. Men även om intresset ökar, finns det fortfarande en hel del som tvekar.
– Många tänker att det är krångligt, att det inte finns laddare eller att batterierna inte håller. Men mycket har förändrats, säger Per Stangel, Key Account Manager på Borås Bil gruppen.
Räckvidden är ett exempel. Det var länge den största oron bland elbilskunder och många frågar sig hur långt man kommer på en laddning. I dag är det vanligt med en räckvidd på upp till 60 mil, och laddinfrastrukturen har vuxit kraftigt, det finns nu över 20 000 laddpunkter i Sverige.
– Idag handlar frågan mer om vilken laddstation man ska välja än om man hittar någon alls, säger Per Stangel.
– Att ladda elbilen hemma är enkelt och ger en smidig vardag, säger Per Stangel och visar hur laddkabeln kopplas in.
Batterierna håller längre än många tror
En annan vanlig fråga rör batteriernas livslängd. Många är oroliga för kostsamma byten eller att kapaciteten ska sjunka snabbt – men statistiken visar något annat. En studie baserad på över 8 500 elbilar som rullat minst 20 000 mil visar att snittkapaciteten ligger på 90 procent av ursprungsvärdet. Batterierna i Volvos elbilar ligger till och med högre, och har dessutom åtta års garanti eller 16 000 mil.
– Volvo jobbar med "refurbish", vilket innebär att man tar in ett skadat batteri och renoverar det, säger Pelle Torstensson, försäljningschef Ulricehamn, och tillägger:
– Det minskar både miljöpåverkan och kostnader för bilägaren.
Per Stangel visar elbilens olika funktioner, ett första steg mot ett elektrifierat bilägande.
När man räknar på kostnader för bilägande är det lätt att stirra sig blind på inköpspriset. Men när man ser till TCO – Total Cost of Ownership – får man ett helt annat perspektiv. Det är en kalkyl som väger in alla kostnader över tid: leasing/inköpspris, försäkring, service, skatt, bränsle och på en tjänstebil även förmånsvärde.
– Ju fler mil du kör, desto lägre blir totalkostnaden för elbilen jämfört med motsvarande bil med fossilt bränsle. Det beror på lägre drivmedelskostnader samt färre och mindre omfattande servicetillfällen, säger Pelle Torstensson.
Ändå är det många som inte vågar ta steget.
– Man är rädd för att det ska vara jättedyrt att byta batteri till exempel. Men batterierna håller bra även när de rullat mer än 20 000 mil, och vid samma milantal tappar i regel en fossildriven bil mer i kapacitet, säger Per Stangel.
Att ställa om till elbil är inte svårt, men det kräver ett nytt sätt att tänka. Många har vant sig vid att tanka när bränslemätaren varnar. En elbil mår bättre av att laddas lite oftare – gärna hemma över natten.
– Vi brukar mestadels berätta att det är lite mer planering, med betoning på lite. När man kommer hem ska man alltid stoppa i laddaren i bilen. Då är du redo ifall du behöver åka iväg på en oförutsedd resa. Snabbladdare idag ger dig nästan full laddning på 20–25 minuter om man behöver stanna till. Ett tankstopp är så klart kortare, men tar ändå cirka fem minuter, säger Pelle Torstensson.
Sedan 2013 har Borås Bil gruppen sålt elbilar och hjälpt kunder att hitta rätt. De märker att de flesta snabbt vänjer sig – och att oron ofta släpper när man får rätt svar på sina frågor.
– Vi finns här hela vägen – både före och efter köpet. Och vi kan elbilar, avslutar Per Stangel.
Många har vant sig vid att tanka fossildrivna bilar när bränslemätaren varnar. En elbil mår bättre av att laddas lite oftare – gärna hemma över natten.
Att köra elbil
• 20 000 laddpunkter finns i Sverige
• Räckvidd upp till 60 mil på en laddning
• Batterier håller ofta mer än 20 000 mil med 90 procents kapacitet kvar
• Laddbox hemma ger smidig vardagsladdning
• Nya elbilar har lägre TCO än nya fossildrivna bilar