Gör det själv - Tänk på detta
Hör du till dem som gärna fixar med din bil själv och inte är rädd för lite tunga lyft eller är blev ditt hjulskifte uppskjutet till sista minuten och tiderna var slut? Du kan vara lugn, i denna artikel lär vi dig allt du behöver veta för att lyckas med hjulskiftet själv.
Först av allt, tänk på säkerheten och se till att du har rätt utrustning för jobbet.
Du behöver:
Domkraft (för att hissa upp bilen)
Fälgkors eller mutterknackare (finns både tryckluftsdrivna och eldrivna)
Pallbock (detta är för extra säkerhet och även som en hjälp när du ska lossa på bultarna med ett fälgkors)
Kullagerfett (behövs bara om bultarna är lite rostiga)
Handskar (för bättre grepp och slippa bli smutsig)
Påsar eller däckställning (förvaring till de däck som skall vila till nästa säsong)
Momentnyckel (för att säkerställa att bultarna dras åt korrekt)
Så här byter du dina hjul:
1. Lägg i handbromsen
När du ska byta däck så måste du se till att bilen står på en plan yta. Var noggrann med att lägga i handbromsen.
För att byta hjul så behöver du en domkraft som klarar bilens vikt. Domkraften som finns i bilen fungerar vid en nödsituation, men den är ofta av det mindre slaget och inte särskilt stadig. En riktig domkraft är ett enklare och säkrare alternativ.
2. Lossa hjulbultar
Lossa hjulbultarna ett halvt varv när bilen fortfarande står på marken. Det här är ett typiskt moment där jobbet blir så mycket lättare om du har rätt verktyg.
3. Hissa upp bilen
På bilen finns en punkt vid varje hjul som är avsedd för domkraften. Om du är osäker på var punkterna sitter så hittar du informationen i bilens instruktionsbok.
4. Använd Pallbock
När du hissat upp bilen behöver du skjuta in en stadig och godkänd pallbock som även den klarar bilens vikt. Pallbocken är en säkerhetsåtgärd; ifall domkraften går sönder hindrar den bilen från att rasa ner.
5. Lossa hjulen
Skruva av hjulbultarna helt. Undvik att lägga dem direkt på marken så slipper du smuts i hjulbultarnas gängor. Sedan kan du ta bort hjulet, men var försiktig så du inte skadar dig.
6. Smörj hjulbultarna
När du monterar tillbaka hjulet och bultarna är lite rostiga kan du smörja hjulbultarna med kullagerfett. Det motverkar rost och slitage. Men ta inte för mycket, det räcker med en liten klick.
7. Skruva fast hjulet
Skruva nu fast hjulet igen. Dra åt bultarna kryssvis.
8. Sänk ner bilen
Nu kan du ta bort pallbocken och försiktigt sänka ner bilen.
9. Dra med rätt moment
Kontrollera hjulbultarna med en momentnyckel. Hur hårt hjulbultarna ska vara åtdragna står i bilens instruktionsbok. Drar du för hårt kan gängorna förstöras, drar du för löst så kan hjulet lossna. När du kört ungefär tio mil efter hjulbytet är det dags att efterdra bultarna för säkerhets skull.
10. Kontrollera däcktrycket
Kontrollera att du har rätt lufttryck i däcken. Rätt lufttryck gör bilen säkrare och du förbrukar dessutom mindre bränsle.
11. Förvara däcken
Gör rent hjulen och lägg dom i en däckpåse eller häng upp dem på en ställning för förvaring.