20 Sep 2018

Med eller utan dubb – Vi hjälper dig med svaren

Vinterdäck
I många fall är dubbfritt rekommenderat!
Dubbdäck eller inte – det är frågan. Här hittar du många bra tips om vad du kan tänka på när du ska byta till vinterdäck. Sverige är ett avlångt land, och det just du behöver kan skilja sig rejält beroende på var du kör.

Som bilägare är det svårt att veta hur mycket man kör på olika underlag under en hel vinter. Hur gör man om det kanske är riktigt halt några få dagar per år?

Generellt är både däck med dubb och utan en kompromiss. Olika däcktypers prestanda är optimerade för alla underlag. Dubbdäcken fungerar framför allt bäst på is. På barmark river däremot dubbdäck upp hälsofarliga partiklar. Men dubbdäck ruggar också upp isiga vägar vilket hjälper dubbfria däck.

Nordiska dubbfria däck är anpassade för snö och barmark. De centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken som förekommer även i Sverige, är anpassade för högre temperaturer och högre hastigheter på barmark.

Här kommer lite frågeställningar som hjälper dig att ta ställning:
Kör du mycket i storstad?
Då passar dubbfria vinterdäck bättre, då fler och fler städer förbjuder dubbdäck i vissa områden.
Du bor lite utanför ett samhälle och kör till jobbet varje dag
Då passar dubbdäck bättre eftersom det finns risk att vägen inte är plogad när du kör till jobbet.
Jag kör mycket på isiga vägar
Då ska du definitivt ha dubbdäck, då dessa ger ett mycket bättre grepp på isiga vägar.

En liten däckordlista

  • Regummerade däck är begagnade däck som har försetts med en ny slitbana. Billigare, men möjligen sämre egenskaper än helt nya däck.
  • Slitbana är den mönstrade delen av däcket som ligger och sliter mot vägen.
  • Friktion är motståndet mellan två objekt som rör sig mot varandra. Skridskor på is = låg friktion. Suddgummi mot papper = hög friktion. Friktionen mellan däcken och vägen ska vara hög för bästa grepp.
  • Radialdäck är däck vars fibrer är lindade från kant till kant och inte runt hela däcket. Dessa däck är i särklass de vanligaste för personbilar i dag.
  • Diagonaldäck är däck vars fibrer är lindade diagonalt över däcket.
  • Slitagevarnare är små gummiklumpar som sitter nere i skårorna på däcken. När mönstret på däcket har slitits ner så mycket att de är i nivå med slitagevarnarna bör däcket bytas snarast.
  • Dubbdäck är en typ av däck som används på vintern. Det är vinterdäck som, förutom att de har ett grövre mönster liksom alla vinterdäck, är försedda med dubbar. Dubbarna består av små metallpiggar som sticker ut en liten bit från slitytan på däcket.
  • Dubbfria däck är vinterdäck utan dubb, även kallade friktionsdäck, har en annorlunda typ av mönster och gummi med högre friktion som gör att däcken fungerar vid vinterväglag.

Boka Hjulskifte


 Ring oss

033-15 16 60

Våra telefontider är
Vardag 7-18

Kontakta oss