Care by Volvo

Starta ditt abonnemang redan idag!

KONTAKTA SÄLJARE

Abonnemang och bilar

Hur lång bindningstid är det för ett Care by Volvo-abonnemang?

Välj mellan 3 månaders uppsägningstid eller ett bundet avtal på 36 månader, utifrån vad du behöver och vill ha.

Hur vet jag om Care by Volvo är något för mig?

Letar du efter ett bekymmersfritt och flexibelt alternativ till att leasa eller köpa ny bil, helt utan dolda kostnader? Då passar Care by Volvo perfekt.

Vad är skillnaden mellan ett bilabonnemang och traditionellt bilägande?

Ett Care by Volvo-abonnemang ger dig alla fördelar med en egen bil, utan många av bekymren eftersom de flesta driftskostnader redan är inkluderade i priset. Det omfattar sådant som du annars betalar extra för. Som service, löpande underhåll och nya däck (när de gamla tagit slut genom normalt slitage).

Att prenumerera är ett smidigt sätt att ha åtkomst till en bil jämfört med traditionella finansieringsupplägg – eftersom vi kräver en minimal insats. Med Care by Volvo kan du byta bil eller avsluta abonnemanget med bara 3 månaders uppsägningstid.

OBS! Uppsägningstiden på 3 månader gäller inte vid fast abonnemangstid.

Vad är skillnaden mellan en förbyggd bil och en skräddarsydd bil?

Förbyggda bilar finns tillgängliga i lager och kan levereras inom 30 dagar. Om du vill anpassa funktioner som färg, klädsel eller dragkrok, bör du beställa en personlig bil istället.

Hur lång är leveranstiden?

Våra leveransklara bilar levereras inom 4-14 veckor efter att vi har fått din förskottsbetalning. Skräddarsydda bilar tar generellt sett 5-6 månader.

Är alla Care by Volvo-bilar nya?

Ja, alla bilar som Care by Volvo erbjuder är helt nya.

Kan jag lägga till tillbehör?

Care by Volvo erbjuder en halvelektrisk dragkrok som tillbehör. Om du vill lägga till andra tillbehör (t.ex. takbox) kan du självklart göra det, men får då betala för dem utöver abonnemangsavgiften. Det är inte tillåtet att eftermontera permanent installerade tillbehör. Hör gärna av dig till vårt kundcenter om du har några frågor.

Byten, återlämning av bil och avslutande av abonnemanget

Hur länge gäller mitt Care by Volvo-kontrakt?

Ditt Care by Volvo-kontrakt gäller i fem år, men du har rätt att när som helst under avtalstiden säga upp kontraktet med tre månaders uppsägningstid.

Hur är Care by Volvo flexibelt?

Flexibilitet kan betyda olika saker. På Care by Volvo betyder det att välja rätt bil för dig och din livssituation. Till skillnad från till exempel ett finansiellt upplägg erbjuder vi möjlighet att byta bil eller avsluta abonnemanget med bara 3 månaders uppsägningstid.

OBS! Uppsägningstiden på 3 månader gäller inte vid fast abonnemangstid.

Går det att köpa loss Care by Volvo-bilen när abonnemanget är slut?

Nej, Care by Volvo-bilarna kan inte köpas efter abonnemangstidens slut.

Vad ingår i normalt slitage?

Vi förväntar oss en del slitage och så länge slitaget är på en rimlig nivå, tar vi inte ut någon avgift för det. Om bilen skulle visa mer slitage än vad som är rimligt med tanke på bilens ålder och körsträckan, kan du bli ersättningsskyldig för de reparationer och det underhåll som behövs för att återställa bilen till godkänd standard. Fullständig information hittar du i våra riktlinjer vid retur av bil som du kan ladda ned längst ner på sidan.

Kostnad och avgifter

Vad ingår i mitt Care by Volvo-abonnemang?

I månadsavgiften ingår helförsäkring för samtliga passagerare och förare (utan åldersgräns), schemalagd service och underhåll, normalt slitage, 3 års garanti och mekaniska reparationer (defekter som uppstår vid normalt slitage bedöms individuellt), besiktning, hjulskifte och däckhotell, Volvo Cars-appen, vägassistanstjänst dygnet runt och tillgång till ett personligt kundcenter.

Förbrukningsartiklar som bränsle, AdBlue och spolarvätska (samt olja om den fylls på före schemalagd service) ingår inte. Fordonsskatt ingår inte eftersom den betalas direkt till Transportstyrelsen. Vägtullar, fortkörningsböter, parkeringsavgifter/-böter och alla tillhörande administrativa avgifter ingår inte.

Är alla priser inklusive moms?

För privatkunder är alla Care by Volvo-priser på hemsidan bruttopriser, alltså inklusive moms. Priset du ser är alltså det du betalar.

Vilka betalmetoder kan jag använda?

När du tecknar ett abonnemang förskottsbetalar du online med kort.

Förskottsbetalningen dras sedan av från din första månadsfaktura. Vi kommer att skicka din faktura via e-mail runt den 20:e i varje månad.

Du kan betala din faktura med OCR-numret som referens eller genom att använda Swish och skanna QR-koden på fakturan. Swish-betalningar går snabbt och enkelt. Det kan vara så att du behöver öka din beloppsgräns för Swish, vilket görs enkelt via din bank online.

Varför har jag fått en faktura från Transportstyrelsen?

Fordonsskatt, vägtrafikregisteravgift och registreringsskyltar betalar du själv till Transportstyrelsen. Dessa kostnader styr inte vi utan kan förändras av Transportstyrelsen. Den första fakturan skall betalas strax efter att vi registrerat dig som brukare av bilen.  Beroende på beloppet för fördonsskatten kan antalet inbetalningar per år variera. Fordonsskatt betalas i förväg till Transportstyrelsen. Om du avslutar ditt abonnemang kommer vi att ställa av bilen med dig som brukare vilket innebär att Transportstyrelsen kommer att kreditera dig överskjutande belopp. För mer information om Fordonsskatt se Transportstyrelsens hemsida.

Behöver jag betala fordonsskatten separat?

Ja. Fordonsskatt ingår inte i abonnemangsavgiften eftersom den betalas direkt till Transportstyrelsen. Hur mycket skatt (malus) du ska betala beror på bilens bränsletyp och hur mycket koldioxid den släpper ut. Mer information hittar du på Transportstyrelsens hemsida.

OBS! Fordonsskatten regleras och faktureras av Transportstyrelsen och kan förändras över tid.

Kommer jag att få miljöbilsbonusen om jag väljer en bil med låga koldioxidutsläpp?

Eftersom det är Care by Volvo som äger bilen är du som kund inte berättigad till miljöbilsbonus. Däremot har vi reducerat månadsavgiften för dessa bilar för att du som kund också skall premieras för att du har valt en miljöbil. Notera också att fordonskatten för dessa bilar är väldigt låg i jämförelse med bilar som har högre koldioxidutsläpp.

Användning av bilen

Kan jag dela min Care by Volvo-bil med en annan person?

Du får dela bilen med vem du vill, precis som om du hade ägt den. Vi vill ändå vara tydliga med att du som abonnent ansvarar för att alla som kör bilen följer abonnemangets villkor.

Hur många kilometer ingår?

Du väljer årlig körsträcka när du påbörjar prenumerationen. Du kan när som helst ändra körsträckan om du märker att du kör mer eller mindre än vad du trodde att du skulle göra. Din månadskostnad justeras utifrån de nya valen.

När du ändrar körsträcka eller avslutar prenumerationen omvandlas den årliga körsträckan till antal kilometer under den period du har använt bilen. Om du har överskridit din körsträcka tillkommer en kostnad på 1 kr per kilometer, var därför noggrann när du väljer årlig körsträcka. Vid ändringar av årlig körsträcka behöver eventuell överskjutande kostnad betalas innan ändringen genomförs. Körsträcka som inte utnyttjats ersätts/återbetalas ej.

Exempel 1: Om du väljer en årlig körsträcka på 10 000 km (ett genomsnitt på 833 km/månad) och sedan väljer att byta avtal eller lämna tillbaka bilen efter sex månader så kommer din tillåtna körsträcka att vara 5000 km (833 km x 6 mån). Om du har kört mer än 5 000 km kommer du att debiteras för den överskjutande sträckan.

Exempel 2: Om du väljer en årlig körsträcka på 10 000 km (ett genomsnitt på 833 km/månad) och sedan väljer att byta avtal eller lämna tillbaka bilen efter sex månader och 15 dagar så kommer din tillåtna körsträcka att vara ~5 414 km (833 km x ~6,5 mån). Om du har kört mer än 5 414 km kommer du att debiteras för den överskjutande sträckan.

Vad gör jag om jag får punktering, bränslebrist eller urladdat batteri?

1. Tryck på ON CALL-knappen i minst 2 sekunder.

2. Volvo On Call servicecenter etablerar muntlig kontakt med föraren och kommer överens om vilken hjälpinsats som krävs.

Vad händer vid underhåll/inspektion?

Service och besiktning av bilen ingår i ditt abonnemang. Kontakta din Volvohandlare för att boka in ditt besök så snart du får ett meddelande i bilen eller via Volvo Cars-appen att det är dags för service.

Får jag sätta dekaler eller text på bilen?

Ja, du får sätta dekaler eller text på bilen, så länge de tas bort innan återlämning. Observera att du blir ersättningsskyldig för alla eventuella skador som uppstår när filmen väl tas bort.

Får jag ha djur i bilen?

Ja, du får ha med dig djur i din Care by Volvo-bil. Kom bara ihåg att se till att djuret reser säkert. Om de skadar bilen (t.ex. river sönder skinnklädseln) blir du ersättningsskyldig.

Får jag röka i bilen?

Nej, rökning och/eller e-cigaretter är inte tillåtet i bilen.

Har jag rätt att ansöka om boendeparkeringstillstånd?

Ja, det har du. Olika kommuner har olika regler, tala med just din kommun vad som gäller i ditt bostadsområde. Ansökan gör du enklast via kommunens hemsida. För att bedöma din ansökan behöver kommunen tillgång till uppgifter vi inte får dela enligt GDPR. Därför hänvisar vi representanter från kommunen till Bilvision eller Infotorg. Alla Care by Volvobilar i trafik är registrerade hos Transportstyrelsen.

Företag bilabonnemang

Varför ska jag som företag prenumerera på Care by Volvo?

Care by Volvo är Volvos flexibla bilabonnemang. Du gör din beställning utan någon kontantinsats eller dolda kostnader. Du får en företagsbil för alla och kan dela den med dina kollegor när och hur du vill.

Vad betalar företaget och vad betalar jag som nyttjar bilen?

Om du använder en företagsbil för privata resor mer än 100 mil eller vid mer än 10 tillfällen per år räknas det som en förmånsbil. Som nyttjare av en förmånsbil betalar du skatt på förmånsvärdet som adderas till din bruttolön. Om du till exempel har en grundlön på 40 000 kr/mån och en bil med ett förmånsvärde på 4 000 kr/mån, betalar du skatt motsvarande en bruttolön på 44 000 kr/mån.

Företaget betalar abonnemangsavgiften för Care by Volvo-bilen där allt från försäkring till service redan ingår samt sociala avgifter på den totala bruttolönen (grundlön + förmånsvärde).

Hur fungerar förmånsvärde?

Om din arbetsgivare betalar för en bil som du får använda för privata ändamål klassas det som en förmån och du som nyttjare blir då förmånsbeskattad. Bilens förmånsvärde påverkas av ett antal faktorer såsom basbelopp, bilens modell, fordonsskatt, hur mycket bilen används i tjänst (för över 3 000 mil/år reduceras förmånsvärdet med 25%) samt om bilen klassas som en miljöbil.

Förmånsvärdet adderas sedan på din grundlön och du beskattas för den totala summan. Vår kundtjänst hjälper dig gärna ta fram förmånsvärdet för den bil du är intresserad av.

Vad är skillnaden mellan ett bilabonnemang och traditionellt bilägande?

Ett Care by Volvo-abonnemang ger dig alla fördelar med en egen bil, utan många av bekymren eftersom de flesta driftskostnader redan är inkluderade i priset. Det omfattar sådant som du annars betalar extra för. Som service, löpande underhåll och nya däck (när de gamla tagit slut genom normalt slitage).

Att prenumerera är ett smidigt sätt att ha åtkomst till en bil jämfört med till exempel traditionella finansiella upplägg – eftersom vi kräver en minimal insats. Med Care by Volvo kan du byta bil eller avsluta abonnemanget med bara 3 månaders uppsägningstid.

OBS! Uppsägningstiden på 3 månader gäller inte vid fast abonnemangstid.

Finns det några företagserbjudanden eller andra villkor för företagskunder?

Care by Volvo-abonnemanget ser i dagsläget likadant ut för både privat- och företagskunder. Våra företagskunder har dock möjlighet att boka in ett samtal med en av våra affärsrådgivare.

Vilka bilar erbjuder Care by Volvo?

Care by Volvo erbjuder ett brett utbud av modeller, motorer och utrustningsnivåer, från SUV och crossover till kombi. Alla bilar är helt nya och har de senaste avancerade funktionerna. Alla våra bilar är tillgängliga för ett 36-månadersabonnemang.

Vad ingår i mitt Care by Volvo-abonnemang?

Månadsavgiften för ditt Care by Volvo-abonnemang täcker en helförsäkring och alla bilens alla driftskostnader. Det enda som inte ingår är fordonskatt eller förbrukningsartiklar som bränsle, AdBlue och spolarvätska (samt olja om den fylls på före schemalagd service). Kostnader för t.ex. parkering, trängselavgifter och fortkörningsböter ingår inte heller.

*XC40 P8 Recharge Twin levereras med rechargedäck.
** Obs: 3 månaders uppsägningstid gäller inte för erbjudanden med en fast bindningstid.